Voor het Hart
print     mail      reageer verklein letters vergroot letters
Verstuur deze tekst
Via het onderstaand formulier kunt u deze tekst doorsturen aan iemand. De door u ingevoerde gegevens worden niet opgeslagen of aan derden doorgegeven.

Uw naam


Uw e-mailadres


Naam ontvanger


E-mail ontvanger


Betreft


Bericht of groet




 
Reageer op deze tekst of stel een vraag
Met gebruik van het onderstaande formulier kunt u reageren op de tekst die u zojuist gelezen heeft of een (medische) vraag stellen aan Fonds voor het Hart.

Uw naam


Uw e-mailadres


Betreft


Uw reactie of vraag




 
Gebruik calciumtabletten verhoogt risico op hart- en vaatziekten

Nieuw Zeelandse onderzoekers hebben vastgesteld dat gezonde vrouwen die extra calcium slikken een verhoogde kans hebben op het krijgen van een hartinfarct of beroerte. In deze studie verdubbelde het risico bijna.
De mogelijke verklaring zien de onderzoekers in de verhoging van het calciumgehalte in het bloed, waarvan bekend is dat dat het proces van aderverkalking kan versnellen, met als gevolg een verhoogde kans op een beroerte of hartaanval.

De studie werd verricht onder een groep van bijna 1500 vrouwen in de leeftijd na de menopause. Veel vrouwen in deze leeftijd slikken extra calcium met het oog op het verlagen van het risico op botbreuken. Echter de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten lijkt daardoor toe te nemen. De onderzoekers stellen dan ook dat het slikken van extra calcium ter preventie van botbreuken zorgvuldig moet worden afgewogen tegen de extra risico's die het meebrengt op hart- en vaatziekten. Zij pleiten voor meer onderzoek en stellen dat voorlopig zou moeten worden afgezien van het breed aanbevelen van calciumsuppletie.

Fonds voor het Hart pleit reeds lang voor terughoudendheid met calcium, omdat een teveel aan calcium magnesium in het lichaam verdringt. Magnesium draagt onder andere bij aan een gezonde bloeddruk. In de Nieuw Zeelandse studie werd niet gekeken naar het magnesiumgehalte in het bloed. Wellicht zou dit een ander licht kunnen werpen op het mechanisme achter de verontrustende uitkomst van deze studie.

Bron:
Vascular events in healthy older women receiving calcium supplementation: randomised controlled trial.
Bolland MJ, Barber PA, Doughty RN, Mason B, Horne A, Ames R, Gamble GD, Grey A, Reid IR.
Department of Medicine, Faculty of Medical and Health Sciences, University of Auckland, Private Bag 92019, Auckland, New Zealand.
BMJ. 2008 Jan 15